ACCOUNTOR LANGT FRAMME PÅ AUTOMATISERING
Tekst og foto: Anne Lise Skjaker
Vi snakker om regnskapsprosesser, der man så smått begynte med elektronisk bilagsbehandling i 2008. - I årene etterpå er de fleste arbeidsoppgaver innen faget blitt automatisert, forteller teamleder på Accountors avdeling på Gran, Olga Torhild Helsvig.
Teamleder på Accountors avdeling på Gran, Olga Torhild Helsvig (t.h.), her sammen med Elin Sløtte, som også er ansatt i firmaet.
Avdelingen i Storgata i Gran er en av 72 avdelinger i Norge, og Accountor Hadeland Nittedal har 11 ansatte fordelt på de to avdelingene.
– Kjeden vår er langt framme når det gjelder automatisering av regnskapstjenester, med en overordnet målsetting om at alle regnskapsoppgaver skal løses innenlands, forteller teamlederen på Gran.
-Den tidligere regnskapsførerrollen er blitt mer borte, og i stedet vektlegges økt kompetanse innen systembruk og rådgivning overfor kunder. Vi lærer dem å håndtere regnskapet sitt via PC, telefon eller iPad. Og kundene framstår i alle størrelser, fra store firmaer til enkeltmannsforetak. Alle kan få den graden av bistand de ønsker til regnskapet. For noen holder det med en kontroll, mens andre vil ha hjelp til hele regnskapsprosessen, forteller Helsvig.
-Kundene kan benytte mobiltelefonen til å ta bilder av kvitteringer og sende dem til oss via en app, så slipper de å spare på dem. I tillegg får nesten alle våre kunder nå sine bilag via telefonen, der de også kan godkjenne bilaget. Videre finnes skybaserte løsninger, som gjør regnskapshåndteringa enklere for bedriftskundene.
-De nye verktøyene sparer tid for kundene, og dermed sparer de også penger, avslutter Olga Torhild Helsvig i Accountor avd. Gran.
Avdelingen i Storgata i Gran er en av 72 avdelinger i Norge, og Accountor Hadeland Nittedal har 11 ansatte fordelt på de to avdelingene.
– Kjeden vår er langt framme når det gjelder automatisering av regnskapstjenester, med en overordnet målsetting om at alle regnskapsoppgaver skal løses innenlands, forteller teamlederen på Gran.
-Den tidligere regnskapsførerrollen er blitt mer borte, og i stedet vektlegges økt kompetanse innen systembruk og rådgivning overfor kunder. Vi lærer dem å håndtere regnskapet sitt via PC, telefon eller iPad. Og kundene framstår i alle størrelser, fra store firmaer til enkeltmannsforetak. Alle kan få den graden av bistand de ønsker til regnskapet. For noen holder det med en kontroll, mens andre vil ha hjelp til hele regnskapsprosessen, forteller Helsvig.
-Kundene kan benytte mobiltelefonen til å ta bilder av kvitteringer og sende dem til oss via en app, så slipper de å spare på dem. I tillegg får nesten alle våre kunder nå sine bilag via telefonen, der de også kan godkjenne bilaget. Videre finnes skybaserte løsninger, som gjør regnskapshåndteringa enklere for bedriftskundene.
-De nye verktøyene sparer tid for kundene, og dermed sparer de også penger, avslutter Olga Torhild Helsvig i Accountor avd. Gran.