Lær deg selvforsvar mot svindel
Lær deg selvforsvar mot svindel
Tekst: GHH Foto: Sparebank 1 Ringerike Hadeland
Her er ni smarte tips som virker som effektive teknikker i selvforsvar mot svindlere.
«NoWay – du lurer ikke meg» er nasjonal kampanje, der SpareBank 1 Ringerike Hadeland er med.
Svindlerne har dessverre mange metoder for å forsøke å lure deg for penger. SMS, e-post, telefon og falske nettbutikker er bare noen av dem. Å lære seg selvforsvar mot svindel, og å lære det videre til andre, er et virkemiddel for å bidra til at færre blir svindlet.
Det norske samfunnet er bygget på verdier som tillit og felleskap. Derfor stoler vi gjerne på banken, politiet eller andre autoriteter når de ringer eller kontakter oss på andre måter. Dette utnytter organiserte kriminelle som svindler nordmenn for flere hundre millioner kroner hvert år.
Husk at:
· Banken vil aldri be deg overføre penger til en såkalt «sikker» konto.
· Logg deg aldri inn med BankID via lenke i SMS.
· Banken og politiet ber deg aldri oppgi BankID-passord, koder, brukernavn eller annen
innloggingsinformasjon over telefon.
· Hvis et tilbud fremstår for godt til å være sant, er det ofte svindel.
· Invester aldri penger via lenker på e-post, Facebook eller andre sosiale medier
· Gjør kontoene dine sikrere med totrinns-autentisering under innlogging
- Ved å følge disse huskereglene gjør du svindlernes jobb mye vanskeligere, sier Hanne Dahl Molden, leder for økonomisk kriminalitet i SpareBank 1 Ringerike Hadeland.
Stopp, tenk, sjekk
Svindlere tar gjerne kontakt på en måte som gjør at du må gjøre et tiltak raskt. De sier det for å hindre at du tenker deg om, men det er akkurat det du må gjøre: Stopp. Tenk. Sjekk.
-Hvis du får en telefon fra for eksempel «banken» din, og de ber deg om å oppgi
BankID-passordet ditt, så er det ikke vi som ringer deg, sier Hans Petter Erlandsen, fagsjef betalingsformidling.
Stopp opp, ikke la deg stresse og vurder situasjonen. Legg på telefonen, og snakk med
noen du stoler på for å sjekke om dette er ekte.
-Ta gjerne kontakt med oss i banken hvis du er i tvil eller lurer på noe, sier
Hans Petter. Vårt felles kundesenter er åpent hver dag mellom kl 07.00 – 24.00.
No Way – du lurer ikke meg
Pengene som svindlerne får tak i, går til å finansiere annen kriminell virksomhet, for eksempel narkotikakriminalitet, hvitvasking og menneskehandel.
Finans Norge har sammen med norske banker satt i gang en felles informasjonskampanje, «No Way – du lurer ikke meg», for å rette oppmerksomheten mot problemet.
-Vi ønsker at den enkelte lærer hvordan du kan bruke selvforsvar til å beskytte deg selv og sine nærmeste, og klare å stå imot svindelforsøkene,sier Hanne.
-Vi anbefaler å lese flere gode råd for å unngå svindel på nettsiden svindel.no,sier Hans Petter. Og husk: Del dine tips om selvforsvar mot svindel med andre,avslutter han.
Kilde:www.svindel.no
Våre 9 tips om selvforsvar mot svindel
Nedenfor finner du tips og triks for å unngå å falle for svindlernes metoder:
Tips 1: Ikke svar på meldingen.
Tips 2: Legg på.
Tips 3: Ikke logg inn via lenken.
Tips 4: Vær kritisk til et tilbud som er for godt til å være sant.
Tips 5: Sjekk avsender på annen måte.
Tips 6: Spør noen du stoler på.
Tips 7: Tenk. Det kan være svindel.
Tips 8: Stopp. Det haster ikke.
Tips 9: Ikke la deg stresse til å gi fra deg din egen innloggingsinformasjon.