Gå tilbake til nettstedet

CORONATELEFONEN, VÆR SÅ GOD!

Tekst og foto: Anne Lise Skjaker

Har du hatt mange spørsmål i forbindelse med coronautbruddet? Bør jeg testes? Skal jeg holde meg borte fra jobben? Hva bør jeg ikke gjøre? Usikkerheten har vært stor. Da er det godt å kunne møte en rolig stemme i telefonen, som med faglig tyngde gir råd om hvordan man bør forholde seg til den nye situasjonen.

broken image

Det er travle tider for damene som betjener coronatelefonen på Gran rådhus.

Karianne Bleken Brænden (nærmest) og teamleder Kari Avtjærn (bak).

-Det var svært hektisk i starten, men nå har vi innarbeidet gode rutiner for loggføring av henvendelser og oppfølging av pasienter. I tillegg har situasjonen roet seg noe, forteller leder Kari Avtjærn i coronatelefon-teamet ved Gran Rådhus. - Vårt første møte var allerede 9. mars, sammen med kommunelege Are Løken, som var pådriver for å få servicetilbudet i gang. Helsesykepleiere, med spesialisering innen smittevern, og sykepleiere, stilte til tjeneste, i alt 21 personer.

Og telefonene strømmet på. Avtjærn forteller at noe av det første teamet gjorde, var å kontakte arrangører og avlyse arrangement. Ingen morsom oppgave, men de har møtt forståelse etter hvert. -Det viktigste er å snakke med folk, berolige og klarlegge om de bør testes. Til siste kategori hører de som har feber og luftveissymptomer, som er over 65 år og har underliggende sykdom, dernest helsepersonell og folk i samfunnskritiske funksjoner. - Nå skal vi også prioritere personell og barn i barnehager med samme symptomer, sier Avtjærn.

-Vår «kontortid» tilpasses pågangen og er nå fra 09 – 14. Vi er spente på hvordan gjenåpning av bl.a. skoler og barnehager vil slå ut, kanskje vi må utvide åpningstiden igjen. Men midt oppi elendigheten må vi nevne at en restauranteier som fikk sine arrangement avlyst, kom med mat fra catering-menyen til oss! Det var veldig hyggelig! sier teamleder Kari Avtjærn, som i likhet med resten av teamet har fått verdifull smittevernkompetanse de siste ukene.