Gå tilbake til nettstedet

Bakeriet med det store hjertet

Tekst: Kari Isingrud

Bakeriet på Smietorget er en populær møteplass for folk på Hadeland. Kundene kjøper 54.000 kopper kaffe i året. Med på kjøpet får de sosialt fellesskap, og alltid et hei og et smil fra damene bak disken.

broken image

Damene på Bakeriet byr gjerne på god mat og et smil. Fra venstre, Lave Salam, Ragnhild Aasheim og Schulalack Stenersen. Foto: Kari Morka

- Hit kommer alle typer mennesker, og vi vil at alle skal føle seg vel, sier Kari Morka, daglig leder på Bakeriet. Hun mener at en tur på Bakeriet betyr veldig mye for mange. Trofaste kunder lot seg ikke stoppe av koronakrisen.

- Mange treffes her som før, men nå holdes en meters avstand. Og vi dekker alltid langbord for litt større grupper som ønsker å sitte sammen og ha det hyggelig, forteller hun.

Fellesskap og samvær

Professor Aksel Tjora ved NTNU har forsket på kaféer og han kan bekrefte det Kari observerer hver dag på Bakeriet: Folk trenger steder å møtes og å ta en pause, og for å oppfylle behovet for fellesskap og samvær. Folk treffes på kafé for å snakke med bekjente og venner, eller for å få være alene blant andre. Det er folkene i kaféen som ER kaféen, sier han til forskning.no

broken image

Finn Nordli, Kjell Eriksen, Per Haslerud og Edgar Nordli diskuterer gjerne verdensproblemer når de møtes i Bakeriet på Smietorget. Foto: Kari Isingrud

Kaféer er også steder for diskusjoner, og er dermed viktige for demokratiet og samfunnet, sier professor Tjora. Diskusjonene går livlig også på Bakeriet. Hver dag møtes en gruppe på opptil ti kamerater fra alle kanter av Hadeland. I dag er de fire.

 

- Vi snakker både tull og alvor, sier Finn Nordli fra Brandbu. Han er på Bakeriet sammen med Edgar Nordli fra Roa, og Kjell Eriksen og Per Haslerud, begge fra Gran. De diskuterer gjerne verdensproblemer, og forteller at for tiden er Trump og koronaen aktuelle temaer.

 

Flinke ansatte

- Året startet bra, men så kom koronaen og vi tapte en halv million i omsetning, forteller Kari. Salget av catering, møtemat, og inntekter fra kantinedrift forsvant nærmest helt over natten, men de faste kundene bidro til å holde hjulene i gang.

 

- Salget har tatt seg opp igjen i sommermånedene, men det skal noe til å ta igjen det tapte, sier Kari, og påpeker hvor viktige de offentlige støttetiltakene var for å klare seg over den første kneika.

Hun understreker også hvor viktige de ansatte er både for Bakeriets resultater og for kundenes trivsel.

 

- Vi har veldig stabile, flinke ansatte. De har nesten ikke sykefravær, og kundene skryter av dem, sier Kari til slutt.