Gå tilbake til nettstedet

PORTRETTET:

ADMINISTRERENDE DIREKTØR ATLE BJERKLI

ALFAHANN OG MERKEVAREBYGGER

Tekst: Anne Lise Skjaker Foto: Fotograf B.T. Stokke AS

· Portrett

Atle Bjerkli har sansen for laginnsats, og det kommer godt med siden han har tatt over som øverste sjef for Alfa Sko, med hovedkontor i Gran sentrum. Ett eksempel er at han for noen år tilbake sto på startstreken i NM-stafetten i langrenn, der hans to brødre utgjorde resten av laget! Etter en periode i hovedstaden er siviløkonomen nå tilbake i nybygd hus i hjembygda Nittedal, der de tre Bjerkli-brødrene bor med bare noen skilengders avstand.

broken image


Etter oppveksten i Nittedal trakk skigymnaset i Lillehammer til seg den lovende langrennsløperen
fra Nittedal, som etterpå tok en bachelor i økonomi på høyskolen i OL-byen. Han fikk deltidsjobb i det som tidligere het Swix Sport AS, samtidig som han var en hardtsatsende skiløper med
hårete mål. Imidlertid mistet han på et tidspunkt motivasjonen som må til for å nå det øverste sjiktet innen sporten. Men fortsatt er han en ivrig mosjonist, som har slitt ut mange tursko og skisko
med Alfa-logo på. Vi regner med at egen erfaring med produktene han skal jobbe for å videreutvikle, ikke er noen ulempe!

Allsidig erfaring fra Swix - Jeg fikk en veldig bra inngang til arbeidslivet i Swix, og da jeg avsluttet skikarrieren, fikk jeg heltidsjobb der. Jeg var innom flere avdelinger og fikk interessante og varierte oppgaver, bl.a. merkevarebygging og produktutvikling. Jeg høstet også ledererfaring, og alt dette har kommet godt med senere, sier Bjerkli om sine ni år i bedriften.

Han fikk med seg en mastergrad i økonomi ved Høyskolen i Buskerud, før han i 2016 hoppet av
sin karriere i Swix og begynte i Orkla-eide Pierre Robert. Også her fikk han bred erfaring fra ulike avdelinger i bedriften. Atle Bjerkli kom fra jobben som direktør for forretningsutvikling i Pierre Robert da han tiltrådte sin nye stilling på Alfa i høst.

- Mye av det jeg har lært tidligere håper jeg å kunne bruke her på Alfa. Jeg ser fram til å jobbe for en spennende og godt posisjonert bedrift med en sterk, norsk merkevare. Samtidig tror jeg det er gode muligheter for at vi sammen kan utvikle både bedriften og produktene videre, sier trebarnsfaren, som har som mål å gjennomføre Birken hvert år og beskriver seg selv om aktiv og analytisk.

Alfa Sko har vært igjennom mange omstillingsprosesser i løpet av de vel 90 årene bedriften
har eksistert. Eiere har kommet og gått, men skuta har holdt seg flytende. Med stort fokus på innovativ merkevarebygging over tid, har det blitt både designpriser og andre oppturer. Fra oppstarten med produksjon av barnesko, har bedriften vært igjennom år med modernisering og revitalisering og har i dag et stort navn i markedet som leverandør av ski- og tursko. Det leveres også jaktstøvler, fjellstøvler, vernesko og marsjstøvler til Forsvaret. Skopleieprodukter og støvelovertrekk er tilleggsutstyr som mange setter pris på. All produksjon foregår hos utvalgte kvalitetsprodusenter i Europa og Asia.

God lagkulturer viktig Som vi nevnte innledningsvis er den nye lederen på Alfa opptatt av lagbygging og er overbevist om at en positiv lagkultur er viktig for å nå målene bedriften har satt seg. Han mener den øverste lederen i en bedrift bør være mest mulig informert om hele verdikjeden og hva den enkelte avdeling jobber med og er opptatt av. I den fasen er han nå. Når han blir kjent med den enkeltes oppgaver og styrker, er det også lettere å delegere oppgaver nedover i rekkene.

Den nye Alfa-sjefen er spesielt fornøyd med at eierne av bedriften, Møller-familien, er
opptatt av langsiktig vekst og bærekraftig utvikling. Her skal alle framskritt tuftes på et solid fundament, noe som gjør det trygt for de ansatte. For markedet er tøft og mange har usikker økonomi om dagen. Likevel betegner Bjerkli salget av Alfa-produkter som tilfredsstillend.

 

- Etter to måneder i sjefsstolen mener jeg å kunne si med sikkerhet at både eiere og ansatte ser framover, og alle jobber mot å ta flere markedsandeler og sikre at Alfa om åtte år kan feires som en
vital 100-åring med et kjent navn både her hjemme og i utlandet.

- Med våre dyktige ansatte og en god posisjon i markedet har Alfa Sko alle muligheter for å
utvikle seg videre, og jeg gleder meg til å være med i en ny og spennende fase der jeg håper vi i fellesskap kan løfte merkevaren Alfa mot nye høyder! sier nytilsatt administrerende direktør, Atle Bjerkli.