Gå tilbake til nettstedet

PORTRETTET: SARA EMILIE TANDBERG

UFILTRERT LIVSSTILSBLOGGER

Tekst: Anne Lise Skjaker Foto: Fotograf BT. Stokke AS

· Portrett

Knapt nok noen kan ha unngått å se navnet Sara Emilie Tandberg i avisenes spalter de siste årene. Modig og sterk har hun skilt seg ut i mengden av influencere, eller påvirkere, og kritisert at mange framstiller livet og hverdagen som perfekt på sosiale medier. Utseende,familieliv og karriere får et glansbildepreg som kan gi mange en følelse av avmakt og utilstrekkelighet. – Livet er oppturer og nedturer, sorger og gleder. Det gjelder meg og min familie, og det gjelder de fleste, sier Sara Emilie. Hun byr på seg selv, uretusjert, og folk elsker det! 

broken image

 

Byjenta ble«oppdøling» i 10-årsalderen. Et småbruk i Søndre Oppdalen var et paradis for ei dyreglad jente, som raskt fikk både hamster og kaniner. I tillegg var kreative sysler, spesielt tegning og maling, populært. Tidlig i ungdomsårene vokste drømmen om en bachelor i filmvitenskap fram. Å være regissør ville være toppen på kransekaka! Men i stedet fant hun seg selv i senga med diagnosen ME, og ungjenta måtte sette seg et nytt mål: Å bli frisk.  

- Sykdom gjør noe med deg. Det blir litt som å få livet i gave på nytt, når du skjønner at det går rette veien. Bonusen er at du blir ydmyk, forteller tobarnsmoren, som ennå må ta hensyn til diagnosen hun fikk i tenårene. Derfor skal hun jobbe mindre neste år; det er fort gjort å forstrekke seg når man i utgangspunktet er kreativ og liker mange baller i luften! Og hun tilgodeser ME-forskning med 10% av det hun omsetter for i klesbransjen. 

 

En tøff graviditet og barseltid ble til boka «Mammalivet»  

Det begynte med en interiørprofil da hun og samboeren kjøpte hus i 2015, samme året som hun ble mamma for første gang. Siden oppussing er noe av det morsomste hun vet, ble det mange bilder av det hun holdt på med innendørs. Hun la dem ut på Instagram og Snapchat, og etter hvert fikk hun mange følgere.  Samtidig ble graviditeten og barseltiden tøffere enn hun hadde forestilt seg. Vekta økte med 45 kilo, det var strekkmerker på magen og sprettrumpa var borte. Amming, bleieskift og gulping var blitt hverdagens hovedingredienser, og overskuddet til å gjøre det hun hadde planlagt å gjøre i barseltiden, var ofte borte som ånden i fillehaugen.  Disse endringene fikk en usminket entré på sosiale medier, og antall klikk bare økte. Det var flere som kjente seg igjen. For å gjøre en lang historie kort: I løpet av ett år fikk hun status som superblogger! 

For å forberede kommende mødre på hverdagen som kan vente dem, har hun skrevet boka «Mammalivet», selvfølgelig med et humoristisk skråblikk. Også den er blitt en bestselger hos bokhandlerne landet rundt. Sara understreker likevel at gledene og oppturene ved det å bli mamma langt overskygger det som er slitsomt. 

 

Hard jobbing gir resultater 

- Det er nesten uvirkelig alt som har skjedd de siste årene, men hvis noen tror jeg lever et diva-liv, må de tro om igjen, sier Sara Emilie, som også opplevde samlivsbrudd i fjor. Oppturer og nedturer som følge av dette, har hun også delt, og ikke minst budskapet om at foreldre må gjøre alt de kan for å beholde vennskapet etter et brudd. 

Sara Emilie teller ikke timer når hun driver med noe hun trives med, og etter hvert har hun fått gode inntekter av sin influencervirksomhet. Hun startet tidlig et enmannsforetak som i 2021 ble til SARAAEMILIEE AS. Samme år startet hun også CARELESS AS, navnet på hennes klesmerke.  Det begynte med design og salg av bikinier, nå er også undertøy og badetøy med i vareutvalget. Tett dialog med samarbeidspartnerne gir klær som passer kundenes forskjellige kroppsfasonger. Hun nevner Line Biagio Solvang som en dyktig – og viktig – designer og medspiller.  

 

Ble Årets Influencer i 2020 og 2021 

Blikk på mangfold i produksjonen er viktig for Sara Emilie. Og det er tydelig at mange setter pris på dette, for nettsalget går så det griner! Og snart blir en fysisk Careless-butikk en realitet i Sørlandssenteret i Kristiansand, rett i nærheten av lageret for de populære plaggene.   

Etter hvert har «mammabloggeren» Sara Emilie hatt mer søkelys på livsstil, og to år på rad er hun utropt til Årets Influencer Livsstil i Vixen Awards, der de beste influencere i forskjellige kategorier blir kåret. Hun har nå ca. 350 000 følgere på Instagram og rundt 126 0000 på Snapchat! Kan man «ta litt av» når man opplever sånt? 

-Heldigvis har jeg jordnære foreldre som har lært meg å bruke penger med fornuft og investere klokt. Fast eiendom har alltid vært på den lista, og nå har jeg kjøpt drømmehuset i Nittedal og gleder meg til å flytte inn der med ungene.  Jeg skal beholde bakkekontakten samme hva som skjer, og for å gjøre det helt bokstavelig tar jeg ofte på meg et par brede, komfortable crocs. Da er jeg trygt plantet på jorda, og jeg elsker crocsene mine! sier den geskjeftige og flotte dama og vandrer ut i den fine marsdagen i en knall vårgrønn kåpe.