Gå tilbake til nettstedet

DNB – et rådgivningskontor for kundene

Tekst: Anne Lise Skjaker Foto: DnB

Året 2020 startet med hyppige renteendringer i banknæringen, og økonomien i Norge og verden ble snudd på hodet. Etter rykter ved juletider om at en pandemi var i anmarsj, slo corona-viruset til i februar/mars. Da permitteringene i arbeidslivet kom, ble det stor pågang hos bankene, og henvendelsene gjaldt ofte spørsmål om avdragsfrihet på lån. - For mange familier ble hverdagen helt uvirkelig over natten, sier banksjef i DnB markedsområde Vestoppland, Erling Levang, til vår avis.

broken image

Erling Levang, banksjef i DnB markedsområde Vestoppland.

-Men mange har tross alt vært i jobb, og vi har hatt stor etterspørsel etter refinansiering av lån, oppussing av bolig, samt kjøp av fritidsbolig, bobil og båt. Ut fra tall vi sitter på i vår bank, har vi hatt en oppgang på 50% når det gjelder lånehenvendelser i forhold til samme periode i fjor, sier Levang, som dermed slår fast at de bankansatte har hatt hektiske dager de siste månedene.

Samtidig har eiendomsmarkedet gått meget bra, noe som var uventet. Mange fortsatte å vurdere både kjøp og salg av bolig. Tidlig i perioden måtte meglerne tilpasse seg de nye restriksjonene som fulgte pandemien. Folk som ønsket å kjøpe hus måtte melde sin interesse i forkant av visningene, visninger som før var unnagjort på et par timer. Nå måtte hele dagen brukes pga. at bare få personer slapp inn om gangen.

-Vi i DnB er klare for en travel høst, og det blir spennende å se hvordan coronaviruset vil påvirke markedet utover. Banken har i enda større grad blitt et rådgivningskontor, der avtalte kundemøter er en del av hverdagen, på samme måte som når man skal til frisør eller lege. All kontanthåndtering, enten det er uttak eller innskudd, er nå overlatt til Norgesgruppen, med andre ord Kiwi-, Joker- eller Sparbutikker. Der får du ordnet alt ved å identifisere deg med et bankkort, avslutter Erling Levang i DnB.

broken image