Posten satser stort på digitale løsninger
Tekst og foto: Kari Isingrud
Nå kan kunden selv registrere og betale forsendelsen, før pakken leveres Post i Butikk. Dermed går det lynkjapt i skranken hos Extra Gran,og både kunden og de ansatte sparer tid.
Eirik Smeby, assisterende butikksjef hos Ekstra Gran, står klar med skanneren, og ekspederer forhåndsregistrerte pakker i en fei.
- Alt kan gjøres ferdig hjemme, forklarer Eirik Smeby, assisterende butikksjef hos Ekstra Gran. Han forklarer prosessen slik:
Kunden velger tjeneste, registrerer mottaker, avsender og andre opplysninger, og betaler for forsendelsen. Systemet genererer så en QR-kode som skannes ved innlevering Post i Butikk. Dermed matches den fysiske pakken med de registrerte opplysningene, og pakken kan effektivt sendes videre ut på sin vei til mottakeren. De nye løsningene er tilgjengelige fra Postens nettsider.
- Norgespakke er billigere når man registrerer selv, opplyser Eirik
I førjulsstria regner Extra Gran med å utlevere over 11000 pakker sendt via Posten og Post Nord. Da blir det viktig at folk henter pakkene sine så fort som mulig, så det ikke fylles opp i hyllene, påpeker Eirik.
16. desember er siste frist for innlevering for pakker innenlands og til Skandinavia, hvis man skal være sikker på at pakken kommer fram til jul