Gå tilbake til nettstedet

Posten satser stort på digitale løsninger

Tekst og foto: Kari Isingrud

Nå kan kunden selv registrere og betale forsendelsen, før pakken leveres Post i Butikk. Dermed går det lynkjapt i skranken hos Extra Gran,og både kunden og de ansatte sparer tid. 

broken image

 Eirik Smeby, assisterende butikksjef hos Ekstra Gran, står klar med skanneren, og ekspederer forhåndsregistrerte pakker i en fei. 

- Alt kan gjøres ferdig hjemme, forklarer Eirik Smeby, assisterende butikksjef hos Ekstra Gran. Han  forklarer prosessen slik: 

Kunden velger tjeneste, registrerer mottaker, avsender og andre opplysninger, og betaler for forsendelsen. Systemet genererer så en QR-kode som skannes ved innlevering Post i Butikk. Dermed matches den fysiske pakken med de registrerte opplysningene, og pakken kan effektivt sendes videre ut på sin vei til mottakeren. De nye løsningene er tilgjengelige fra Postens nettsider. 

- Norgespakke er billigere når man registrerer selv, opplyser Eirik 

I førjulsstria regner Extra Gran med å utlevere over 11000 pakker sendt via Posten og Post Nord. Da blir det viktig at folk henter pakkene sine så fort som mulig, så det ikke fylles opp i hyllene, påpeker Eirik. 

16. desember er siste frist for innlevering for pakker innenlands og til Skandinavia, hvis man skal være sikker på at pakken kommer fram til jul