Gå tilbake til nettstedet

STADIG MER UTSPEKULERTE SVINDELMETODER 

Tekst og foto: Anne Lise Skjaker

Gjennom økt bruk av apper på mobilen, dataspill og sosiale medier gjør vi oss mer tilgjengelig for svindelforsøk.  Metodenesom brukes blir stadig mer utspekulerte, og det er blitt vanlig at svindlerne benytter sosiale medier, meldingstjenester som Messenger og ulike kjøp- og salgssteder på nettet. De utgir seg ofte for å være noen du vanligvis kan stole på. Vi har tatt en prat med seniorrådgiver Thomas Løvbrøtte i SpareBank 1 Ringerike Hadeland om hvordan svindlerne opererer og hvordan vi kan unngå svindel. 

broken image

 

- Det som er målet for svindleren er å få kunden til å oppgi koder, passord eller kort- og kontoopplysninger, slik at de kan få tak i penger eller stjele vedkommendes identitet. Det er flere særtrekk ved de nyeste svindelmetodene. Bl.a. kan det se ut til at svindleren ringer fra bankens kundesenter, og at de ofte opererer med typisk norske navn, forteller han. Summene de trekker fra kundens konto ligger vanligvis mellom 100.000 og 250.000 kroner, og ofte oppdager kunden dette for seint. Da er pengene forsvunnet fra kontoen og overført direkte til utlandet, andre ganger via flere andre norske banker. Dette gjør det vanskeligere å spore pengene.

 

ID-tyverier også utbredt 

- Dersom målet for svindelen er å stjele din identitet, er det særlig din Bank-ID de forsøker å få tak i, forteller Thomas. – Lykkes de med det, kan de gjennomføre ulike handlinger i ditt navn. Det kan være lånesøknader, endringer av info i Altinn, netthandel eller andre operasjoner der de utgir seg for å være deg. Husk derfor at du aldri oppgir sensitive opplysninger, sier seniorrådgiveren.

-Banken eller politiet vil aldri be deg oppgi dette via telefon, og får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis svindel, sier han.

Det er også oppdaget en ny type svindel på e-post. Detkan stå f.eks. «Siste varsel – Påminnelse fra Sparebanken» i emnefeltet. Da er det kortopplysninger, fødselsnummer og aktiveringskoder til engangskode-appen de er ute etter. Oppgir du dette, kan svindlerne aktivere appen på sin egen telefon.

Du kan også få e-poster som sier at kortet ditt er blokkert og at du må bekrefte data, f.eks. telefonnummeret ditt. Dersom du trykker på den tilhørende lenken, får du beskjed om å oppgi kortnummer og utløpsdato, og dermed har svindlerne kontroll over kortet ditt.

 

Meld fra med en gang du oppdager noe mistenkelig  

-Det er viktig at du videresender mistenkelige e-poster til vår tipsadresse: nettsvindel@sparebank1.no, sier Thomas, som også forteller at svindlerne ofte henvender seg til eldre personer. De går dessuten bevisst på folk de antar har en del penger på konto.

-Dersom du har en dårlig magefølelse, eller du oppdager at du er utsatt for svindel, ta kontakt med vårt kundesenter på 91502130. Jo raskere vi får beskjed, jo raskere kan vi ta tak i saken og forsøke å stoppe transaksjonen, sier Thomas Løvbrøtte i SpareBank 1 Ringerike Hadeland.

 

broken image

RÅD FOR Å AVVERGE SVINDELFORSØK 

1.Oppgi aldri kortinformasjon, kontoinformasjon, BankID-koder eller passord via e-post eller telefon, ikke engang til de du kjenner. Vær oppmerksom på språk og innhold i meldinger. Vær ekstra varsom dersom avsenderen ringer fra utlandet. Ikke ring tilbake eller besvar tekstmeldingen.

2.Ha i bakhodet at banken aldri vi be deg om å oppgi kodereller passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.

3.Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du erutsatt for svindel, ta kontakt med oss umiddelbart på 91502130! Jokortere tid det tar før vi får beskjed, jo raskere kan vi sperre kontoen og stoppe transaksjonen.

4.Snakk med andre om metodene svindlerne bruker. En av demest effektive måtene vi kan bekjempe denne kriminaliteten på, er å spre informasjon.

5.Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-posterdu har fått fra oss. Er du i tvil om den kommer fra oss, kontakt vårt kundesenter før du klikker på eventuelle lenker. Dersom du har mottatt ensvindel-epost, send den gjerne viere til vårt svindelmottak: nettsvindel@sparebank1.no 

6. Bruk nettbutikker som tilbyr kjente betalingsløsningersom Verified by Visa eller Mastercard SecureCode.

7.Dersom et tilbud virker for godt til å være sant, er det trolig det!

8.Gå inn på nettvett.no for å få andre gode råd om hvordandu kan oppdage svindel på nett.